Pesanan Panaja

Saturday, October 24, 2015

8 tempat yang ohsem di Barat Australia


Australia pada asalnya bukan hak milik mat-mat saleh yang ada disana sekarang ini. Australia merupakan kepulauan terbesar di dunia yang dahulunya diduduki oleh orang asal yang dikenali sebagai Aborigin Australia yang terkenal dengan boomerang dan kanggaroo.Akibat dari kekejaman bangsa yahudi yang mengahalau dan membunuh kaum pribumi secara besar-besaran disana,telah menyebabkan bangsa Aborigin ini yang tinggal sedikit itu hidup seperti terbuang dinegara sendiri.

Akan tetapi, dibarat Australia terdapat 8 tempat yang amat menakjubkan untuk dikunjungi untuk orang dewasa sahaja dan bukan berkeluarga. SubhanaAllah memang menarik.... 




1- Crazy rock formations.

Bukit batu setinggi 14M berbentuk seperti ombak besar yang terletak dibarat Australia dan ianya di gelar WAVE ROCK oleh penduduk tempatan. Ombak batu ini kelihatan seperti sebuah gambar ombak besar yang melanda pantai yang sempat di ‘shoot’ oleh jurugambar. Begitulah kelihatan seperti wave rock ini kan.
Wave rock (Shutterstock)
 Wave rock (Shutterstock)



 2- The Golden Quest Discovery Trail.

Jejak emas ini melingkungi sejauh 965km panjang kaya dengan sejarah masa silamnya. Jika anda berpeluang untuk melawat kawasan ini selama seminggu, pastinya menjanjikan sebuah pengalaman yang amat menakjubkan dalam hidup anda dengan persekitaran semulajadi yang amat mendamaikan.

 Sepanjang perjalanan disini terdapat 25 RnR yang boleh anda singgah untuk berehat mahupun menginap dengan suasana zaman cowboy seperti pada filem-filem lama.
Western Australia outback (Shutterstock)
 Western Australia outback (Shutterstock) 

3- Mount Augustus

Bukit ini merupakan bukit monolith terbesar didunia yang dipanggil Burringurrah oleh penduduk asli disini. Bukit merah gergasi ini dikelilingi dengan persekitaran udara yang berdebu dan panas. Bukit gergasi ini dikatakan berusia sekitar 1650 juta tahun dan memanjang sejauh 420km dari Carnavorn.

Sesuai untuk pengembara yang tahan lasak dan boleh dilalui dengan kenderaan 2 pacuan dan 4 pacuan
Mount Augustus (Shutterstock)
 Mount Augustus (Shutterstock)



 4- Yalgorup National Park.

Terdapat sejenis organism zaman pra sejarah Dinasour yang masih hidup di tasik di taman Negara ini.  Dengan keluasan 5 km mengelilingi tasik ini, adalah amat mengujakan buat pengunjung yang ‘disajikan’ dengan suasana air yang jernih kehijauan serta dapat melihat kejadian pelik ini didalam air.

 Lake Clifton (Shutterstock)

Lake Clifton (Shutterstock) 

 5- Bandar Kalgoorlie

Pada tahun 1893, Patrick Hannan,tom Flanagan dan Dan o’shea telah menemui emas seberat 100 ounces dikawasan kalgoorlie ini. Selang 3 hari, 750 orang telah dibawa kesini untuk menggali emas yang menyebabkan Bandar ini terwujud.

Bandar disini masih kelihatan seperti Bandar pada zaman cowboy dahulu dan aktiviti-aktiviti menggali emas masih lagi dilakukan dengan kedalaman kini sedalam 1500 kaki.
Kalgoorlie, Western Australia (Shutterstock)
 Kalgoorlie, Western Australia (Shutterstock)



 6- Nambung National Park.

Disini terdapat ribuan jenis batu kapur yang menunjuk kelangit seperti pada gambar dibawah. Batu kapur  yang terhasil begini adalah dikatakan dari kesan angin yang kuat bertiup di kawasan tersebut yang dikatakan terjadi dari himpunan jutaan kulit kerang di laut pada zaman lampau dahulu.

Nambung National Park (Shutterstock)
 Nambung National Park (Shutterstock)



 7-  Karijini National Park

Dengan keluasan 620,000 hektar, taman Negara ini mempunyai pelbagai jenis produk pelancongan seperti air terjun yg menarik,kolam-kolam yang bergermelapan dan pelbagai jenis flora dan fauna yang jarang anda lihat dimana-mana sambil  anda merehatkan minda dan menyejukkan diri disitu
Hamersley Gorge (Shutterstock)
 Hamersley Gorge (Shutterstock)



 8- Bungle Bungle National Park.

Batu berbelang seperti harimau yang menarik pada ketika matahari hendak melabuhkan tirainya.  Seperti  bentuk sarang lebah dari kejauhan  akan kelihatan belang-belangnya ketika berada pada kekuningan senja. Batu berbelang ini dikatakan wujud sejak 350 juta tahun dahulu.

Bungle Bungles National Park (Shutterstock)
 Bungle Bungles National Park (Shutterstock)

 Jadikan setiap ziarah anda kedunia yang luas ini sebagai ziarah membesarkan Allah. Hanya Allah sahaja yang mampu ciptakan ini semua dan kita sebagai hambanya hanya mampu melihat dan mengagungkanNya..

Ziarah MYLIBRARY untuk lebih ilmu. 

wallahuaklam

modayu73 

LINK

No comments:

Post a Comment