Mahar
berasal daripada perkataan arab yang mana dalam al-Quran istilah mahar ini
disebut dengan perkataan al-sadaq, al-saduqah, al-nihlah, al-ajr, al-faridah
dan al-‘aqd. Menurut istilah syarak pula mahar ialah suatu pemberian yang wajib
diberikan oleh pihak suami kepada isteri dengan sebab penikahan. Mahar juga
dikenali dengan nama mas kahwin.
Berdasarkan
kepada tafsiran Akta Undang-undang Keluarga Islam wilayah persekutuan telah
menyatakan bahawa ‘mas kahwin’ bermaksud pembayaran perkahwinan yang wajib
dibayar di bawah hukum Syarak oleh si suami kepada si isteri pada masa
perkahwinan di akad nikahkan, sama ada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau
diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran, atau berupa sesuatu yang
menurut hukum Syarak dapat dinilai dengan wang.
Mas
kahwin boleh dalam berupa wang atau pun suatu yang ada nilai dan bermanfaat
seperti emas, duit, pakaian, bangunan, pekerjaan, perkhidmatan dan sebagainya.
Mas kahwin boleh dibayar oleh pihak lelaki kepada pihak isteri dalam bentuk
tunai ataupun hutang bergantung kepada persetujuan dari kedua-dua belah pihak .
Kadar
mas kahwin tidak ditetapkan secara tetap dalam syariat Islam. Mas kahwin
bergantung kepada uruf, iaitu bergantung kepada keadaan semasa sesuatu tempat
dan masyarakat. Apa yang terbaik adalah kadar mas kahwin ditentukan melalui
persetujuan dan budi bicara pihak lelaki dan perempuan. Apapun kadar mas kahwin
juga perlu berdasarkan kemampuan bakal suami dan kedudukan isteri. Bagaimanapun
Islam menganjurkan kesederhanaan dalam kadar mas kawin.
Perbezaan
yang sangat ketara di antara mas kahwin dengan hantaran ialah mas kahwin adalah
wajib serta ada dinyatakan dalam Islam akan tetapi hantaran pula sesuatu yang
hanya sekadar adat resam. Sebagai contoh kalau dilihat adat negeri Selangor hantaran
dianggap sebagai hadiah yang boleh dalam bentuk wang tunai atau pun barangan.
Walaupun begitu hantaran mempunyai pemahaman yang berbeza mengikut adat
setempat sebagai contoh di kedah dan pulau pinang hantaran akan diberikan
kepada ibu bapa bakal pengantin dan terserahlah kepada mereka mahu menggunkanya
atau tidak. Apa yang berlaku di Kelantan dan Terengganu pula sangat
berbeza kerana hantaran di anggap sebagai
mas kahwin dan ianya akan menjadi milik muthlak pihak isteri.
Duit
hantaran hanyalah adat di dalam perkahwinan melayu yang telah di amalkan sejak
zaman berzaman Manakala Mas Kahwin adalah kewajipan bagi pihak suami
menyediakan bagi pihak isteri.
Mahar
atau mas kahwin boleh dibahagikan kepada dua iaitu Mahar Misil dan Mahar
Musamma.
Mahar
Misil ialah mahar yang tidak ditentukan
kadar, jenis dan cara pembayarannya dalam akad. Setelah berakad nikah pun
isteri berhak bagi mendapatkan mahar misil juka berlaku persetubuhan. Mahar
Misil layak diberikan kepada si isteri sekiranya berlaku kematian kepada si
suami walau pun tidak berlaku persetubuhan. Isteri hanya boleh diberi mut’ah
sahaja sekiranya perceraian sebelum berlaku persetubuhan.
Mahar
Musamma pula ialah mas kahwin yang telah
ditentukan kadarnya dan disebut dalam akad serta dipersetujui oleh kedua-dua
belah pihak. Persetujuan ini meliputi jumlah dan jenisnya sama ada boleh secara
tunai atau hilang serta boleh diserahkan semasa akad atau selepasnya.
Selepas
akad nikah dan berlaku persetubuhan, suami wajib menyerahkan semua mahar
musamma yang telah dipersetujui kepada isteri. Namun suami hanya perlu
menyerahkan separuh mas kahwin itu sahaja jika berlaku perceraian sebelum
mereka bersetubuh. Ini dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Dan
jika kamu ceraikan mereke sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan mereka,
padahal kamu sudah menetapkan kadar mas kahwin untuk mereke, maka mereka berhak
mendapat separuh dari mas kahwin yang telah kamu tetapkan itu”
(Surah
al-Baqarah, 1:237)
Walaupun
begitu suami tidak wajib membayar apa-apa pun mas kahwin kepada isteri jika
berlaku perceraian antara mereka jika disebabkan faktor isteri. Antara isteri
yang murtad atau perceraian di sebabkan permohonan fasakh atau khuluk.
Dalil
al-Quran dan Al-Sunnah berkaitan dengan mahar
Terdapat
banyak dalil-dalil yang mewajibkan mahar kepada isteri dan di antaranya firman
Allah s.w.t. dalam sudrah al-Nisa’ ayat 4 yang membawa maksud:
“ Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan
( isteri ) akan mas kahwin mereka itu sebagai pemberian ( yang wajib ).
Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnnya,
maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi
lazat “
Firman
Allah Ta’ala dalam surah al-Nisa ayat 24 yang bermaksud:
“
Mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya ( setelah dia menjadi
isteri kamu ) maka berikanlah mereka maharnya ( ajr ) sebagai satu ketetepan
yang difardhu (diwajibkan oleh Allah Taala )”
Terdapat
juga dalil-dalil dari al-Sunnah
Carikanlah
(sesuatu yang boleh dijadikan sebagai mas kahwin) walaupun sebentuk cincin dari
besi.
[Bukhari dan Muslim]
“Sebaik-baik
maskahwin itu adalah yang paling senang atau paling rendah” [Abu Dawud]
Pemberian
mahar adalah merupakan lambang kesungguhan terhadap isteri yang mencerminkan
kasih dan sayang serta kesediaan suami untuk hidup bersama isteri. Ia juga
merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri. Walaupun begitu mahar
tidak termasuk dalam rukun nikah atau pun syarat nikah kerana sekiranya
pasangan tersebut bersetuju tanpa di tetapkan mahar, penikahan tersebut tetap
akan sah akan tetapi si suami diwajibkan membayar mahar misil yang sepadan.
No comments:
Post a Comment