Pesanan Panaja

Saturday, September 7, 2013

Pengawal terakhir Adolf Hitler meninggal



Saksi terakhir yang mendampingi pemimpin Nazi Jerman, Adolf Hitler, meninggal dunia di Berlin, Jerman, hari Khamis (05/09) pada usia 96 tahun.

Rochus Misch dikenali sebagai salah satu sarjan yang berkhidmat di kesatuan yang diberi tugas mengawal Hitler.







Salah satu tugas utamanya adalah menjadi operator telefon di pejabat pusat Hitler selama lima tahun dan termasuk seabagai salah seorang dari beberapa orang sahaja yang dapat melihat Hitler di hari-hari terakhir, sebelum Hitler bunuh diri di sebuah kubu di Berlin.

Selepas Perang Dunia II berakhir, Misch berada di penjara Kesatuan Soviet selama sembilan tahun.

Beliau tetap setia kepada Hitler sehingga beliau meninggal dunia dan menyebut Hitler sebagai pemimpin yang hebat. Ia biasa menyebut Hitler 'bos'.

"Hitler orang yang normal... dia bukan raksasa. Dia bukan superhuman," kata Misch dalam wawancara dengan agensi berita AP pada 2005.

Misch menerbitkan memoir pada 2006 namun beberapa pihak mengatakan memoir ini terlalu membesar-besarkan peranannya sebagai pengawal Hitler.

Dalam wawancara dengan AP, Misch mengatakan beliau mengawal Hitler siang dan malam selama lima tahun, termasuk ketika Hitler berada di kubu.

"Dia (Hitler) bos yang menyenangkan. Saya hidup dengannya selama lima tahun. Kami termasuk orang-orang rapat yang bekerja untuknya... kami selalu berada di sekitarnya," ungkap Misch

BBCIndonesia 
tranungkite

No comments:

Post a Comment