Jangan ‘main ceduk’ apa saja ke bakul agama – Dr Mohd Asri Zainul Abidin



"April 17, 2014

Menjadi satu masalah yang besar apabila penceramah ataupun penulis mengutip semua cerita yang dia jumpa dalam buku tanpa mampu menilai kemunasabahannya. Bagi mereka yang tidak memahami disiplin ilmu, menganggap setiap yang ada dalam kitab itu sahih. Terbaru kita dengar ada pihak mempopularkan cerita memanggil arwah di Telaga Barahut (Barahut atau disebut juga Burhut seperti yang dinyatakan dalam Lisan al-'Arab).

Kononnya, ada orang memanggil roh dari telaga berkenaan untuk mengetahui di mana hartanya disimpan oleh kawannya sebelum dia meninggal dunia. Mungkin niatnya ikhlas, tapi cerita itu tidak berasas dan 'kartun' sekalipun disebut dalam beberapa kitab. Saya terbayang, jika ini benar, bolehlah kita pergi panggil roh-roh penumpang MH370 dan bertanya di manakah kapal terbang berkenaan hilang.

Berita Terkini MH370 : Tompokan Minyak Sudah Di Sahkan Oleh JACC



Menurut Ketua Penyelaras JACC Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston berkata dalam SIDANG MEDIA bahawa "Tompokan Minyak itu ditemui kira-kira 5,500m dalam kawasan Isyarat PING dikesan sebelum itu oleh Alat Pengesan Pinger ditunda yang digunakan Ocean Shield. Dua Liter Tompokan Minyak diambil sebagai Sampel dan DIUJI".

Tompokan Minyak DIKESAN Ahad lepas oleh Kapal Pertahanan Australia Ocean Shield di Selatan Lautan Hindi, ia ini Kawasan Pencarian Pesawat Malaysia MH370 yang hilang, bukan nya MINYAK PESAWAT atau CECAIR HIDRAULIK Menurut Pusat Penyelarasan Bersama Agensi (JACC) yang Menyelia OPERASI Mencari Pesawat MH370.

MB N. Sembilan Berang Apabila "Tawaran" Jual Air Terawat Ke Selangor Di Tolak.



Menteri Besar Negeri Sembilan naik angin satu badan apabila "Tawaran" nak jual air terawat 20 juta gelen ke Selangor ditolak secara baik oleh Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ini bezanya antara pemimpin berjiwa besar dengan pemimpin berjiwa kecil mudah terasa dan teguris hati merajuk.

Tan Sri Khalid Ibrahim menolak pelawaan Mohamad Hasan Menteri Besar Negeri Sembilan kerana jumlah itu terlalu kecil, taraf celah gigi ... lagi pun Negeri Sembilan pun menghadapi masalah membekalkan air bersih terawat kepada rakyatnya .. bukankah lebih baik jaga dan bela rakyat sendiri dari nak tunjuk jaguh dan perihatin nasib rakyat negeri lain?

Bila ditolak "pelawaan itu" merajuk macam budak-budak tuduh Tan Sri Khalid Ibrahim sombong ... lepas itu siap ugut pula .. lain kali kalau nak minta bantuan mampos dia tidak akan tolong .. pulak dah!!!!! .. Ini jelas membuktikan perangai sebenar pemimpin UMNO berjawatan sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan.

Tragedi Feri Karam : Cerita Dari Penumpang Yang Terselamat



Insiden FERI KARAM di Perairan Korea Selatan awal pagi Rabu kini mendapat KECAMAN daripada Pelbagai Pihak selepas Laporan mengenai Penumpang Feri DIARAH untuk Duduk ditempat masing-masing ketika Kejadian itu berlaku dan bukannya Mengarahkan mereka untuk KELUAR MENYELAMATAKAN DIRI Cerita Para Penumpang yang BERJAYA DISELAMATAKAN.

Mereka telah Menceritakan Pengalaman dimana mereka disuruh oleh Pihak KRU KAPAL untuk kembali ke tempat masing-masing dan Tidak Dibenarkan BERGANJAK ke mana-mana. Bagi mereka yang Mengikut ARAHAN tersebut, Peluang untuk mereka MENYELAMATKAN hilang selepas Feri tersebut mula Ierangkat ke sebelah bahagian, seterusnya TERBALIK dan terus KARAM ke dalam Lautan.

Punca sebenar lelaki lapor polis laungan azan di masjid terlalu kuat



Rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam pasti terkejut dengan satu laporan polis yang tersebar baru-baru ini. Manakan tidak, jikalau si pembuat laporan adalah seorang non-muslim sudah tentu kita tidak terperanjat. Namun, kali ini adalah seorang lelaki melayu muslim.

Dan sudah tentu ramai yang marah akan tindakan lelaki itu. Namun agak menghairankan apabila gambar wajah lelaki itu seakan tidak melambangkan wataknya. Dengan ketayap yang sentiasa melekat di kepala dan perwatakan yang sederhana, sudah tentu ada perkara lain yang membuatkan beliau tampil membuat laporan polis itu.

Restoran Hidang Kepala Manusia Panggang



Polis menahan 11 orang termasuk pemilik sebuah restoran dalam satu serbuan terhadap premis makanan yang menyajikan hidangan daging manusia.

Dalam serbuan itu, polis menemui dua kepala manusia yang masih segar di restoran yang terletak di Anambra.

Jasad dan kepala ditemui berbungkus seperti daging haiwan biasa dan polis menyatakan hidangan kepala manusia panggang juga terdapat dalam menu restoran terbabit.

8 Keajaiban Solat Tahajud | Yang Ramai Tak Tahu


SONY DSC

Solat Tahajud adalah solat yang sangat mulia. Ianya termasuk dalam Solat Sunnat Mu’akad (solat yang dituntut oleh Syara’).
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Solat Tahajud boleh dikerjakan paling minima sebanyak dua rakaat dan dilakukan sepanjang malam asalkan pelakunya sempat tertidur. Namun waktu yang paling utama untuk melakukannya adalah pada sepertiga akhir dari malam. Pesanan Dari Imam Nawawi:

Terkini: Pesawat Airbus A320 berlanggar dengan Airbus A319



Selepas kejadian MH370 hilang semua berita mengenai kapalterbang menjadi viral di media sosial. Malah akhbar utama tidak ketinggalan.

Semalam dilaporkan terjadi perlanggaran antara dua pesawat iaitu Airbus A320 dengan Airbus A319. Kejadian yang berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Yangon pada awal pagi.

Menurut maklumat penulis twitter yang berada di tempat kejadian kejadian ini dapat ditanggani dan pelanggaran ini tidaklah teruk. Walaubagaimana pun penerbangan telah ditunda.

"Tak Pakai Tudung Masuk Neraka, Tak Boleh Terima la" - Raja Azmi



Komen daripada Raja Azmi berkenaan Isu tudung yang dikatakan tak penting dalam menentukan Syurga atau Neraka. Itulah komen daripada orang yang jahil bab agama.

Mohon orang yang rapat dengan beliau, menasihati beliau baik-baik dan menerangkan kewajiban menutup aurat ini.

Jangan nak jaga bab solat sahaja kalau bab aurat dah fail. Dalam solat tutup aurat pulak. Hairan betulah.. Jangan terlalu sombong dalam mempertikaikan hukum Allah.

Surat Terbuka Untuk Ostad Don



Bismillahir rahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Salaam a'laikum warah matullahi wabarakatuh.

Ke hadapan Ostad Don Daniyal yang dihormati, moga anda dan keluarga berada di bawah lembayung kasih sayang dan rahmatNya, InshaAllah.


Wahai Ostad,
Baru-baru ini seantero Tanah Melayu gempar dengan dua dakwaan anda:

Bani Tamim itu merujuk kepada Tanah Melayu
Fatwa Syaikh Ali Jumaah tentang halalnya darah ikhwan itu benar

Saya tidak mahu mengulas panjang perkara nombor satu itu, memandangkan sudah ramai cerdik pandai dan tokoh-tokoh agama menegur dan mengkritik anda untuk itu. InshaAllah saya yakin ostad dapat menerima teguran-teguran yang dilontarkan dengan baik dan berlapang dada. Cuma saya masih ternanti-nanti sekiranya ada video atau rakaman suara anda yang meminta maaf dan menarik balik kenyataan itu. Sekiranya ada, bolehlah sesiapa letak pautannya pada ruangan komen post ini.

Melayu Singapura



Kejayaan Masyarakat Melayu Singapura

Melayu Singapura kini menjadi contoh terbaik bahawa walaupun ia golongan minoriti di tengah bandaraya yang demikian moden dengan nilai mata wangnya yang demikian tinggi, tetapi ia kini mampu bersaing dengan kaum lain, khususnya kaum Cina, di negara itu.

Malah lebih dari itu, sejumlah besar daripada orang Melayu berjaya dalam pelbagai bidang perniagaan – besar dan kecil, di samping menjadi golongan profesional yang berjaya, malah menyandang jawatan tinggi di pelbagai sektor swasta.

Apa jadi jika panda dicabul, kena denggi?



Berbeza dengan semua orang, tokoh wartawan Datuk A Kadir Jasin nampaknya lega apabila panda China yang dinanti-nantikan seluruh negara tidak tiba di Malaysia seperti dijadualkan.

“Bagi pihak kita, daripada teruja dengan prospek untuk melihat binatang kegemaran itu, kita juga patut amat takut terhadap apa yang tidak dapat dijangkakan.



Mahathir Ingat-Ingat Lupa Rupanya...



Setelah mengambil masa hampir dua minggu, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad akhirnya mengaku bahawa beliau memang berada di dalam negara ketika terjadinya peristiwa Memali pada 19 November 1985, sekaligus mengesahkan dakwaan yang dibuat oleh bekas Timbalan Perdana Menteri, Musa Hitam dalam sebuah diskusi politik di Kota Bharu pada 27 Mac lalu.

Dalam tulisan di blognya, Mahathir juga mengesahkan beliau hanya berlepas ke China pada 20 November iaitu sehari selepas tragedi tersebut.

Mahathir bagaimanapun mempertahankan dirinya dengan mengatakan bahawa dakwaan beliau berada di China itu bukan datang daripada pihaknya, bahkan dalam buku memoirnya juga tidak pernah menyebut perkara itu.

Sebelum ini ketika Musa Hitam membuat kenyataan di Kota Bharu itu, Mahathir meminta diberi masa untuk menyemak kebenaran apa yang dinyatakan oleh bekas timbalannya dengan alasan beliau tidak ingat mengenainya memandangkan ia sudah begitu lama berlaku.

Profesor Izzi Hj Ali 'direhatkan'?



Pensyarah yang juga bergelar pakar motivasi terkenal telah meminta pihak pengurusan institut pengajian tinggi tempatnya mengajar untuk merehatkannya dari tugasan buat sementara waktu.

Tindakan tersebut dipercayai diambil oleh pensyarah berkenaan di atas dakwaan salah laku meraba seorang pelajarnya, baru-baru ini.

Menurut Rektor Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis, Prof Datuk Dr Ahmad Redzuan Abd Rahman, pihaknya terus bertindak memanggil pensyarah terbabit demi menjaga reputasi universiti tersebut.

Kenyataan Mawar (Tudung Fareeda) Dikecam



KUALA LUMPUR: Belumpun reda isu rampasan tudung tiruan Fareeda yang mendapat kecaman hebat di laman sosial, kini ia dihangatkan lagi dengan kenyataan pengarah urusannya yang dianggap angkuh dan menghina golongan berpendapatan rendah.

Pengguna laman sosial mempersoalkan harga tudung-tudung keluaran Fareeda yang dianggap mahal dan sukar untuk dibeli.

Guna Peruntukan Kanak-Kanak Buat Jamuan Pejabat



BILA pegawai kerajaan belanja peruntukan yang ditujukan kepada kanak-kanak kurang zat makanan untuk jamuan pejabat, apa lagi yang kita  boleh kata?

Apatah lagi perkara bedebah itu dilakukan oleh pegawai-pegawai kesihatan diamanahkan menjaga peruntukan tersebut. Jangan bimbang, Menteri akan beri seribu alasan. Perkara biasa kan?


Kita tahu perkhidmatan awam Malaysia bukan kelas dunia. Tetapi kita tidaklah menjangka yang ianya seteruk itu.

Apa sudah jadi dengan perkhidmatan awam Malaysia? Apa sudah jadi dengan pegawai kerajaan Malaysia?

Keghairahan Menjadi Selebriti Agamawan (Yang Membinasakan)



Alhamdulillah, Allah menjadikan proses melarikan diri daripada lensa itu mudah buat saya. Dia yang memudahkan. Mungkin kerana saya sendiri, juga masih kelam-kelam di pinggiran disimbah cahaya studio dan gemerlapan pentas. Belum jadi bintang. Belum jadi purnama.

Keberagamaan hari ini amat membingungkan.

Bagi mahasiswa dan mahasiswi sarjana muda Pengajian Islam semasa, jauhkanlah diri daripada menjadi selebriti sebelum habis mengaji. Jangan sekali-kali mencita-citakannya. Lebih baik, hindari lensa, hindari publisiti sebelum usia mencecah 30′an. Sibukkan diri dengan mengaji.

Punca Sebenar Kenapa Pak Lah Diawasi Oleh Amerika Syarikat Didedah..



Beberapa hari lalu kita gempar dengan pendedahan sebuah akhbar Jerman, Der Spiegel, bahawa mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi adalah antara pemimpin dunia yang diawasi oleh Agensi Keselamatan Kebangsaan Amerika Syarikat (NSA).

Der Spiegel mendedahkan perkara itu berdasarkan sebuah dokumen rahsia NSA tahun 2009, yang menyasarkan individu berprofil tinggi dengan sumbernya datang dari bekas ejen Agensi Perisikan Pusat, CIA, Edward Snowden.

Mualaf rampas anak dari bekas isteri Hindu



Izwan Abdullah, seorang mualaf dengan nama asal N Viran didakwa merampas anaknya dari bekas isteri, S Deepa yang beragama Hindu yang diberikan hak penjagaan oleh mahkamah semalam.

Pegawai sokongan Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Sally Wangsawijaya berkata anak lelaki Deepa yang berusia enam tahun dilarikan bekas suaminya menggunakan sebuah kenderaan di hadapan rumah Deepa di Jelebu sekitar jam 9 pagi tadi.

(Kisah Benar) Penindasan Anak Yatim Di Majlis Makan Malam



Agak terkilan membaca sebuah kisah benar tentang hakikat penindasan anak yatim semasa berlangsungnya satu majlis makan malam melibatkan orang kenamaan.

Siapa sangka sampai macam begitu sekali orang kenamaan mengherdik anak yatim ini. Jika tak mampu nak prihatin atau jaga diorang, janganlah menyusahkan diorang. Berdosa. Apa pun bacalah perkongsian yang amat menyedihkan di bawah ini:

Klik sekadar membantu

Kongsi..

Free Auto Malaysia Backlinks Kedai Backlink,Backlink Percuma