Pesanan Panaja

Thursday, January 14, 2016

Inilah 7 Cara Mudah dan Cepat menurunkan Kolesterol yang tinggi

serang jantung

Kolesterol iaitu sebatian yang mempunyai tekstur lembut yang ada di antara lemak serta pembuluh darah serta disemua sel badan. Kolesterol sendiri terdiri jadi 2 kumpulan yakni cholesterol baik (HDL) yang sememangnya utama peranannya didalam tubuh, terlebih untuk membatu penyerapan asid lemak esensial serta menghasilkan hormon-hormon seksual.


Yang ke-2 yakni kolesterol jahat (LDL) yakni cholesterol yang harus dijauhi lantaran cholesterol ini mengakibatkan penimbunan lemak dalam saluran darah yang boleh menyebabkan munculnya penyakit jantung.

Selain 2 jenis lemak diatas ada pula Trigliserida yakni sejenis lemak. Tingginya kandungan Trigliseridasering diikuti juga dengan tingginya kandungan cholesterol keseluruhan (HDL serta LDL). Cholesterol dapat di hasilkan dari dalam tubuh serta dari luar badan.

serang jantung

Bicara perihal kolesterol, banyak orang yang bertanya-tanya bagaimana caranya turunkan kandungan cholesterol jahat dalam tubuh. Nahhh saat sebelum kita mengulas langkah turunkan cholesterol, kita cari info dahulu apasih sesungguhnya yang mengakibatkan kandungan cholesterol dalah tumbuh jadi tinggi.
langkah turunkan kolesterol

Pencetus kolesterol tinggi
– Gorengan serta mentega
– Gajih lembu, gajih kambing daging, lembu lemak
– Susu yang berlemak tinggi
– Sosej serta keju
– Kerang ketam, udang, belut serta siput
– Sotong
– Telur puyuh
– Otak lembu
– Kuning telur

Bila sahabat mau terlepas dari kandungan cholesterol yang tinggi sebaiknya sahabat jauhi makanan itu atau sekurang-kurangnya kuranginya, diluar itu teman dekat juga mesti melindungi pola makan teman dekat dengan pemakanan yang seimbang. Tetapi bila sahabat telah terlanjur diserang kolestero tinggi sahabat mesti lakukan beberapa perkara dibawah ini.

Langkah turunkan kandungan kolesterol dalam badan.

1. Buah serta sayur-sayuran
Buah serta sayuran mempunyai sangat banyak vitamin serta sangatlah baik untuk kesihatan badan. Vitamin dalam buah-buahan serta sayur-sayuran boleh turunkan kandungan cholesterol pada badan. Buah yang dimaksut di sini iaitu buah epal, anggur serta apricot sedangjkan sayuran yang baik iaitu kol, bawang putih, serta ubi jalar.

2. Jus lemon
Buah lemon mempunyai kandungan limonoids yang sangat baik sekali dalam turunkan kolesterol yang tinggi, diluar itu buah lemon mengangdung vitamin C yang berbentuk juga sebagai antioksida yang berguna sekali untuk melindungi badan daripada pelbagai jenis penyakit. Survey sudah menunjukkan dengan pengambilan juice lemon sepanjang 30 hari boleh turunkan kandungan kolesterol tinggi dengan penting.

3. Kacang-kacangan
Kacang-kacangan mempunyai kandungan banyak omega 3 yang boleh mengelak penyakit jantung, diluar itu omega 3 boleh juga turunkan kandungan cholesterol jahat didalam badan, nahh untuk hal semacam ini teman dekat mesti mula punya kebiasaan pengambilan kacang-kacangan seperti walnut serta badam untuk turunkan kandungan cholesterol pada badan anda.

4. Teh
Komponen bioaktif pada teh dapat dibuktikan daoat mengelak berlakunya pemecutan pengoksidaan cholesterol jahat pada badan. Oleh karena itu mulai saat ini teman dekat mesti pengambilan teh sehari-hari untuk megurangi penyumbatan di pembuluh darah yang boleh menyebabkan penyakit jantung.

5. Dengan sering bersukan
Olah raga terkecuali boleh membakar lemak pada badan boleh juga tingkatkan kandungan cholesterol baik atau HDL sehingga 10%. HDL sendiri menangkap cholesterol yang tengah dalam keadaan bebas di pembuluh darah yang lalu dibawa ke organ hati untuk diproses selanjutnya.

6. Kurangkan pengambilan lemak tepu
Seperti yang sudah dijelaskan diatas pencetus kolesterol tinggi, teman dekat mesti mengelakkan ia lantaran makanan itu mempunyai kandungan lemak jemu, terkecuali yang sudah saya katakan di atas, teman dekat juga mesti menghaindari makanan yang lain yakni, organ, minyak kelapa, santan, pizza, gula serta ada banyak lagi.

7. Banyak mengambil serat
Untuk turunkan kandungan kolesterol jahat pada badan, teman dekat juga diharuskan banyak pengambilan serat, teman dekat boleh dapati serat di kacang-kacangan, bijirin, serta yang lain. Serat boleh mengikat kolesterol dala usu serta mengeluarkannya pada badan kita.

SUMBER: news.mydebat.com 

No comments:

Post a Comment