Pesanan Panaja

Monday, June 3, 2013

Anak amanah Allah




Biar sesibuk macamana sekalipun, peluang bersama anak2 khususnya di waktu cuti sekolah manfaatkan dgn sewajarnya. Solat berjemaah, membaca Yasin dan bertahlil sama2. Ketika inilah anak2 berkumpul semula. Sampaikan tazkirah walau pun ringkas. Titipkan nasihat buat mereka.



Anak kedua imam solat Maghrib, anak sulong imam solat isya'. Anak keempat baca doa selamat. Alhamdulillah, anak ketiga(satu2nya anak perempuan) dapat masuk UIA, jurusan Undang2 awal jun ini. Tahun depan, akan hantar anak kelima masuk Tahfiz, inshaAllah.

Pengalaman ini saya kongsi sebab anak2 adalah amanah Allah. Aset yang cukup berharga. Saya tidak sekat kemahuan anak2 memilih kerjaya, namun pendidikan agama secara formal adalah perkara paling asas dalam kehidupan. Nak jadi jurutera ke, lawyer ke dll, tiada masalah. Tapi amalan agama adalah benteng menghadapi cabaran dalam hidup.

Jika amalan agama dipraktikkan, cabaran persekitaran mampu dihadapi. Bicara pun terkawal. Tidak lah kita lihat sesetengah anak yg masih kecil, dah bebas mencarut dan maki hamun. Sama naik macam perangai mak bapaknya....

Ibubapa akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Kegagalan ini, boleh menjerumuskan kita dalam Neraka Allah, na'uzubillah....

' Wahai orang2 yang Beriman, peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka,'
- maksud Firman Allah.


selatanonline

No comments:

Post a Comment