Pesanan Panaja

Thursday, July 4, 2013

Mohamed Morsi dijatuhkan oleh orang kepercayaannya sendiri?

 

Presiden Mesir Muhamed Morsi diguling oleh pihak tentera iaitu Jeneral Abdel Fattah Al Sisi. Pada kenyataan yang disiarkan di media, Abdel Fattah bersumpah bersedia mati untuk rakyat. "Kami bersumpah demi Tuhan bahawa kami akan mengorbankan darah kami bagi Mesir dan rakyatnya, untuk membela mereka dari setiap teroris, radikal atau penipu."

Adbel Fattah merupakan pembantu kepada Moahamed Morsi dalam kabinet. Jeneral Al Sisi ini diangkat sebagai Menteri Pertahanan atau Panglima Angkatan Bersenjata oleh Morsi menggantikan Tantawi.

Dalam pidato yang disiarkan secara langsung melalui tv, Jeneral Abdel Fattah al-Sisi mengatakan ketua MA akan mengawasi masa peralihan, yang dijalankan oleh para teknokrat, hingga pilihanraya parlimen dan pemilihan presiden baru.;;;


Otoritas Islam tertinggi di Mesir, Syaikh  Al-Azhar, ketua Gereja Koptik, serta pemimpin pembangkang Mohammed El Baradei semuanya menyokong langkah Jeneral Sisi.

Morsi yang terpilih secara demokrasi itu dianggap tidak memenuhi janji-janji reformasinya. Pemimpin yang baru menjawat satu tahun itu, juga dituding lebih mengutamakan kepentingan kelompoknya, Ikhwanul Muslimin.

Antara kandungan ucapan Ketua Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata Mesir Abdul Fattah As-Sisi ialah:

1) Digantung perlembagaan buat sementara.
2) Ketua Hakim Mahkamah Tinggi akan mengetuai sementara kerajaan dalam tempoh peralihan.
3) Memberi kuasa kepada Ketua Hakim untuk mengeluarkan dekri dalam tempoh tersebut.

Dalam lain maksud Morsi digulingkan dimana kuasa presiden diberi kepada ketua hakim yang mana semua orang mengetahui di dalam kerajaan, terutama jawatan-jawatan tinggi masih lagi dikuasai oleh puak mubarak. 


 

 

Sementara itu pula Hateem Bagato bekas Menteri Undang-Undang Mesir berkata, Morsi hanya akan boleh digulingkan melalui tiga cara:

1) Peletakan jawatan atas kehendak sendiri.

2) Perihal untuk membubarkan Dewan Rakyat lalu Presiden mengadakan pungutan suara tetapi majoriti rakyat tidak bersetuju maka tergugur kelayakannya sebagai Presiden.

3) Melalui Pengkhianatan terbesar.

Manakala Majlis Tentera menyenaraikan beberapa orang yang termasuk mereka yang dilarang keluar negara.

Antara mereka ialah Dr.Muhammad Mursi (Presiden Mesir), Dr.Mohammed Badik (Mursyidul Am Ikhwan) dan Naibnya Khairat Shatir, Dr.Essom Eryan (Ketua Whip FJP di Dewan Senat) serta Dr.Sofwat Hijazi (Presiden Kesatuan Ulamak Sunni)

Siapa pula Presiden Sementara Mesir??

 

Adly Mansour  memiliki Ijazah Sarjana Muda Undang-undang pada tahun 1967, Universiti Kaherah. Diploma Undang-undang Awam Tahun Universiti Kaherah. Diploma Sains Pengurusan Universiti Kaherah pada tahun 1970.

Pernah dilantik pembantu wakil Majlis Negeri 1970. Beliau menyertai untuk berkhidmat kepada Fatwa dan Jabatan Perundangan jawatan Presiden Republik dan wilayah pada bulan Disember 1970. Beliau pernah berkhidmat sebagai Naib Perdana Menteri Majlis Negeri pada bulan Februari 1992.Beliau telah dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Mahkamah Perlembagaan Agung pada bulan Disember 1992. Telah dilantik sebagai presiden interim daripada Republik Arab Mesir pada Julai 2013.






TKO 

No comments:

Post a Comment