Pesanan Panaja

Thursday, January 14, 2016

Cara Mudah Untuk Mengetahui Jantung Anda BERMASALAH ATAU TIDAK !!

jantung

Untuk mengetahui kerja jantung masih bagus atau tidak, penyelidik mempunyai panduan mudah iaitu cukup hanya menyentuh hujung jari kaki. Apabila tubuh anda masih fleksibel untuk mencapai jari kaki, bermakna jantung anda masih tetap cukup sihat.

Dalam jurnal Heart and Circulatory Physiology dijelaskan bahawa dengan menguji satu di antara elemen tubuh (jari kaki), seorang boleh tahu jantungnya masih tetap sihat atau tidak, bahkan juga di tengah-tengah bercuti sekalipun.


Langkahnya mudah, cukup cuma duduk di lantai dengan kaki diluruskan ke depan dan jari kaki mengarah ke atas. Lalu cuba menjangkau dan menyentuh hujung jari kaki dengan tangan. Apabila anda cukup fleksibel untuk menyentuh jari kaki bermakna jantung anda tetap masih sihat dan fleksibel juga.

Dalam kajian beliau, penyelidik dari University of North Texas serta beberapa penyelidik Jepun merekrut 526 peserta pada umur 20 hingga 83 th .. Responden lantas ikuti ujian fleksibiliti tubuh sembari diukur tekanan darah, pembuluh arteri serta aktiviti jantungnya.

Akhirnya, penyelidik dapati korelasi pada badan yg tidak fleksibel dengan pembuluh arteri yg tak fleksibel, terutama pada peserta di atas umur 40 th ..

Mereka yang gagal dalam ujian fleksibiliti tubuh serta tidak berjaya meraih hujung jari kaki nyatanya mempunyai pembuluh darah yang kaku, dan artinya kemampuan jantung jadi kurang baik, berkesan dan risiko penyakit jantung juga meningkat.

jantung

Penyelidik Jepun Dr Yamamoto mengemukakan, walau teori pada jalinan otot punggung serta kaki dengan otot di dekat jantung masih samar-samar, tetapi kerana ia ada kajian ini cukup membantu.

Simpulan otot punggung, kaki serta pembuluh jantung yang sama-sama berkaitan itu kerana komposisi kolagennya yang sama.

"Apabila anda boleh menyentuh jari kaki ketika duduk lurus, jantung anda bermakna masih tetap cukup baik. Tetapi apabila tidak boleh, mungkin saja anda perlu mendatangi kardiologi" tutur Dr Yamamoto, seorang penyelidik Jepun seperti diambil dari New York Times.

Namun Yamamoto menyampaikan tidak selama-lamanya otot kaku yaitu tandanya penyakit jantung, hanya mungkin jantungnya kurang fit serta sihat saja dari yang seharusnya. 

Sumber [Link]

No comments:

Post a Comment