Mahar
disyariatkan sebagai persiapan awal serta kesanggupan si suami untuk memikul
tanggungjawap memberi nafkah dan membina rumahtangga. Mahar juga boleh
mengembirakan hati si isteri yang sanggup meninggalkan keluarga untuk tinggal
bersama suaminya. Jelas di sini mahar merupakan satu penghormatan dari seorang
suami kepada isterinya. Pensyariatan mahar dalam sesuatu perkahwinan pasti
mempunyai matlamat dan di antara matlamatnya ialah:
- al-Quran dan al-Sunnah sebagai sumber rujukan
Maksudnya
di sini dalam soal mahar perkahwinan kita menjadikan al-Quran dan sunnah
sebagai sumber rujukan bagi meletak kan sesuatu itu di tempat yang sebanarnya
kerana setiap apa yang ditentukan oleh Rasulullah s.a.w. itu adalah sunnah dan
ikutan kita. Sekiranya kita berpegang pada sunnah maka ianya akan mendapat
keredhaan dari Allah s.w.t.
-
Menyatakan kesungguhan bagi pihak suami
Walaupun
mahar bukanlah sesuatu yang termasuk dalam rukun nikah atau syarat nikah namun
membayar mahar kepada pihak isteri. Apa yang dimaksudkan di sini bahawa pihak
lelaki adalah bersungguh-sungguh ingin berkahwin dengan pihak isteri tersebut
walaupun terpaksa menyediakan mahar sebagai hak untuk pihak isteri.
-Wujud
tolak ansur dalam jumlah mahar
Adalah
menjadi sesuatu yang agak istimewa kerana jumlah kadar mahar adalah berbeza
mengikut tempat dan keadaan walaupun pada dasarnya mahar pun tidak di tetapkan
oleh Allah s.w.t. namun pensyariatanya adalah sangat jelas berdasarkan
dalil-dalil seperti di atas. Apa yang terbaik adalah Satu kadar yang mengikut
kemampuan suami supaya tidak timbul bebanan yang akan merosakkan hubungan suami
isteri.
-Islam
adalah agama yang lengkap
Islam
adalah satu-satunya agama yang diterima oleh Allah s.w.t. Islam jua adalah
agama yang lengkap yang terkandung padanya segala-galanya tidak tertinggal satu
pun padanya. Begitu jugalah dengan isu yang berkaitan dengan perkahwinan iaitu
mahar.
Berdasarkan
penulisan dari ulama masa kini iaitu Dr. Yusuf Qardhawi menyatakan beberapa
matlamat pensyariatan mahar iaitu:
-
Menunjukkan kemuliaan wanita kerana wanita yang dicari oleh lelaki dan bukanya
wanita yang mencari lelaki. Lelaki yang terus berusaha untuk mendapatkan wanita
meskipun harus mengorbankan hartanya.
-
Menunjukkan cinta dan kasih sayang seorang suami kepada isterinya kerana mas
kawin itu sifatnya memberi hadiah atau hibah yang oleh al-Quran diistiharkan
dengan nihlah (pemberian dengan penuh kerelaan), bukan sebagai pembayar harga
wanita. Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t
yang bermaksud:
“Berikanlah
maskawin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan
penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebagian dari
maskawin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu
(sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.”
(QS.
4 : 4).
-
Menunjukkan kesungguhan kerana nikah dan berumah tangga bukanlah main-main dan
perkara yang boleh dipermainkan.
-
Menunjukkan tanggungjawab suami dalam kehidupan rumah tangga dengan memberi
nafkah kerana lelaki adalah pemimpin ke atas wanita dalam kehidupan rumah
tangga. Bagi mendapatkan hak itu sememangnya wajar bila suami harus
mengeluarkan hartanya sehingga ia harus lebih bertanggungjawab dan tidak
sewenang-wenangnya terhadap isterinya. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
“Laki-laki
itu adalah pemimpin atas wanita, karena Allah telah melebihkan sebagian mereka
(laki-laki) atas sebagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki)
telah menafkahkan sebagian dari harta mereka.”
(QS.
4 : 34).
No comments:
Post a Comment